باز طراحی سایت چیست؟
باز طراحی سایت | باز طراحی سایت چیست؟ چهار قدم مهم در باز طراحی سایت ( به همراه چک لیست )
باز طراحی سایت چیست؟
آیا باز طراحی سایت یک ضرورت است؟
وقتی یک بازدید کننده به سایت شما می رسد ، در قدم اول این ظاهر سایت است که باعث جذب او می شود و اگر بتواند حس خوب و به عبارتی حس تازگی در او ایجاد کند، می توانید میزبان طولانی تری برای مخاطب باشید و احیانا او را تبدیل به مشتری خود کنید. احتمالا از طراحی سایت خود راضی نیستید که به این صفحه از کافه دیزاین رسیده اید. ما در این مقاله از کافه دیزاین ، باز طراحی و یا رنگ و بو بخشیدن به سایت را در چهار قدم موثر با هم بررسی میکنیم. باید ببینیم نیاز شما از باز طراحی سایت به چه مشکلاتی ختم می شود و چگونه در جهت رفع این مشلات قدم برداریم. در انتها نیز یک چک لیست برای طراحی دوباره سایت برای شما گردآوری کرده این تا نهایت بهره وری را از باز طراحی سایت داشته باشید.
باز طراحی سایت چیست؟
یک سوال؟ تا این لحظه، چندبار ویترین یک مغازه شما را مجذوب خود کرده است؟ آیا برایتان پیش آمده که تحت تاثیر ویترین خوش رنگ و لعاب یک مغازه، پا به درون مغازه بگذارید؟ قطعا جوابتان مثبت است. طراحی حرفهای و اغواکننده یک ویترین، حکم توری را دارد که شکارچی برای شکار پهن میکند.
وقتی از یک ویترین مجلل و جذاب حرف میزنیم، هر یک از شما مغازهای با خدمات خاص و تصویر ذهنی منحصر بفرد در ذهن تجسم میکنید ولی هنر فروشنده اینجاست که ویترین را طوری طراحی کند که برای هر سلیقه و هر ذهنیتی خوشایند باشد.
همه این ها را گفتیم تا به این نکته برسیم که
ویترین مجازی کسب و کار شما ، وبسایت شما خواهد بود.
جذابیت این ویترین مجازی، زیر سر طراحی ظاهری وبسایت، رنگ های متناسب با خلق و خوش مخاطبان، نمایش اجناس فروشگاهی، نوع نگارش محتوا و مقالات است که در مجموع، یک چشم انداز وسوسه کننده برای مخاطب شما تدارک خواهد دید.
تعریف باز طراحی سایت : باز طراحی سایت، یعنی تغییر روند عادی و قبلی سایت و تغییر نما و محتوای سایت.
اجازه دهید در همین ابتدا یک راز مهم را به شما بگوییم: بازطراحی سایت کار ساده ای نیست. از لحظه ای که تصمیم میگیرید سایت خود را از نو طراحی کنید، باید عواملی همچون سئو سایت ، هویت برند و نیاز کاربر را در نظر بگیرید. پس داشتن دلایل متقاعد کننده میتواند اولین قدم برای دوری از ریسک و هزینه باز طراحی سایت باشد. اما این دلایل چه چیزهایی میتواند باشد؟
قدم اول: نیازسنجی
قبل از اقدام به باز طراحی سایت ، باید پاسخ قانع کنندهای برای سوال زیر داشته باشد:
آیا وبسایت من نیاز به باز طراحی دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، چرا و به چه دلیل؟
برای این که پاسخ درستی برای این سوال داشته باشید، باید نگاه ریشهای به مسئله بیندازید. قبل از هرچیز این حقیقت را بپذیرید که «این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست!»
در واقع باز طراحی سایت سخت تر از آن چیزی است که در ذهن تصور میکنید چرا که سئوی سایت، هویت برند و نیاز کاربر را تحت تاثیر قرار میدهد. اگر جواب دندان شکنی به سوال بالا داشتید، بسم الله بگویید و کلنگ باز طراحی را بزنید در غیر این صورت، منتظر بمانید که پاسخ ریشهای و قانع کنندهای برای این سوال پیدا کنید.
در این مسیر، جواب های زیر میتوانند جواب های قانع کننده به حساب بیایند ، به نوعی به نیازسنجی باز طراحی سایت کمک کنند.
-
آیا سایت شما داستان سرای خوبی برای برندش نیست؟
مجموعه فعالیت های سایت شما، هویت و اهداف برند را تعیین میکند. ولی آیا طراحی فعلی سایت، در انتقال این مفاهیم موفق بوده است؟
در واقع اگر Brand Voice شما فرآیند موفقیت آمیزی نداشته است، بهتر است برای باز طراحی سایت تعلل نکنید. به دنبال زبانی باشید که هویت برند شما را سلیس تر به گوش مخاطب برساند.
۲- آیا مخاطبان در سایت، به نتیجه دلخواه نمیرسند؟
برای کشف این گزینه دو راه پیش رو دارید؛ یا خود را جای مخاطب بگذارید و صادقانه سایت خود را مورد نقد قرار دهید، یا فیدبک های ارسالی از جانب کاربران را غنیمت شمرده و به عنوان سرنخ حفظ کنید. سهولت دسترسی به بخش های مختلف، مفید بودن محتواهای ارائه شده و شفافیت کافی از جمله مواردی است که در این نگاه منتقدانه باید زیر ذره بین قرار بگیرد. یعنی «تجربه کاربری» سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. آیا وقتی کاربر صفحه مورد نظر شما را مطالعه کرد میتواند براحتی بقیه نیازهای خود را نیز در سایت شما رفع کند. بنوعی چرخیدن کاربر در سایت شما به سهولت ممکن شده است. اگر خیر ، حتما رفع این مشکل را در اولویت طراحی دوباره سایت خود قرار دهید.
تنها مولفه ای در باز طراحی وبسایت نقش کلیدی دارد، کسب رضایت کاربر است و لا غیر!
۳- آیا همگام با استانداردهای روز حرکت نکرده اید ؟
نه فقط استانداردهای طراحی سایت بلکه تمام المان های موجود در دنیای تکنولوژی بر محوریت مشتری مداری، به طور دائم در حال تغییر اند. این تغییر با چنان شتابی پیش میرود که ممکن است سایت شما در سال آینده به طور کامل از رده خارج باشد!
البته تغییر سلیقه کاربران هم در این قضیه بی تاثیر نیست!
کاربران شما فقط سایت شما را نمیبینند. بلکه استانداردهای روز طراحی ، سلیقه مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و مخاطب در کسری از ثانیه سایت شما را با سایتهایی که در ذهن دارد مقایسه میکند
اگر وبسایت شما کماکان بر اساس پلتفرم های قدیمی در حال فعالیت است، هرچه سریع تر برای باز طراحی آن اقدام کنید چرا که خروج از گردونه رقابت در کمین شماست!
۴- ریسپانسیو!
اگر سایت شما ریسپانسیو نیست، باید فاتحه کسب و کار جازی خود را بخوانید چرا که حجم قابل توجهی از ورودی سایت شما توسط کاربرانی است که از مرورگر تلفن همراه خود استفاده میکنند.
ریسپانسیو نبودن وبسایت مثل این است که چشم شما در نور ضعیف، همان عملکردی را پیش بگیرد که در زیر نور آفتاب داشته است! همین قدر عجیب و فاجعه بار!
اگر سایت شما تدارکات لازم برای میزبانی از کاربرانی که با موبایل هوشمند به سایت شما ورود میکنند را نداشته باشد، بهتر است خود را شکست خورده در این میدان جنگ بدانید. البته یک راه فرار وجود دارد که آن هم: با باز طراحی سایت در سریع ترین زمان ممکن است!
۵- کاهش چشمگیر نرخ تبدیل مشتری (Conversion Rate)
اگر سایت شما در موارد بالا به خوبی عمل کرده و نقصی ندارد ولی Conversion Rate پایینی دارد، قطعا ماجرا از یک جای دیگری آب میخورد. در واقع اگر کاربر وارد سایت شما شود اما اکشن مورد نیاز شما (خرید، دانلود، کلیک و…) انجام ندهد، به مرور با کاهش نرخ Conversion Rate مواجه میشوید.
اگر این نرخ این به طور مستمر روند کاهشی داشت، بهتر است بدون فوت وقت اقدام به باز طراحی سایت خود نمایید.
گام دوم : بررسی مشکلات طراحی سایت فعلی
در صورتی که سایت شما پس از گذشت زمان مخاطبان بسیاری را به خود جلب نکند یا در تبدیل آنها به مشتری با مشکل داشته باشد لازم است بازطراحی انجام دهید. اما پیش از اینکه این کار را انجام دهید باید سایت خود را هم اکنون تحلیل کنید. به طور مثال، پرسش های زیر را از خودتان بپرسید:
آیا سایت صفحات بسیاری دارد؟ آیا فونت متون برای مخاطب خوب است؟ آیا تصاویر سایت کیفیت مطلوبی دارند؟
اگر یک مغازه پس از گذشت زمان طولانی، فروش دندان گیری نداشته باشد چه باید کرد؟ راه حل چیست؟ یا باید محصولات فروشگاهی خود را تغییر دهید، یا قدمی در جهت بهبود ارائه خدمات بردارد.
شرایط وبسایت هم دقیقا به همین صورت است؛ زمانی که ریشه یابی مشکلات به اتمام رسید، میتوانید با باز طراحی سایت مرهم و دوای دردی برای شمکلات خود بیابید.
برای تحلیل شرایط و مشکلات فعلی وبسایت، سه فاکتور زیر اولویت شماست:
- تعداد صفحات سایت
- اندازه فونت سایز
- سرعت بارگزاری
- کیفیت تصاویر
- گرافیک بکار رفته
اما تحلیل و بررسی وبسایت، به همین راحتیها نخواهد بود. تحلیل و غربال یک وبسایت نیازمند ابزارهایی همچون Google Analytics و Google Search Console که به طور کامل مسلط به رفتار کاربر است.
گام سوم: برنامه ریزی و شروع طراحی سایت جدید
بعد از بررسی و تحلیل مشکلات سایت با ابزارهای مختلف اولویت را به مشکلاتی بدهید که در گذشته با آنها برخورد داشته اید در واقع از مشکلاتی که بهترین و بیشترین نتیجه را برای شما و کاربران سایت دارند شروع کنید. برای مثال صفحه اصلی سایت اولین و با اهمیت ترین صفحه سایت است که کاربران با آن مواجه می شوند بنابراین می توانید تغییرات را از صفحه اصلی شروع کنید که تاثیر بسیاری در رفتار کاربران خواهد داشت. بخش های دیگری مانند طراحی لوگو ، رنگ بندی سایت ، فونت ها ، ساختار منوبندی ، طراحی تصاویر در سایت نیز میتواند تاثیر زیادی در نتیجه طراحی سایت مجدد شما داشته باشد. برای طراحی مجدد سایت باید دقت بیشتری داشته باشید و با توجه به تحلیل مراحل قبلی طراحی سایت جدید را آغاز کنید.
اولویت با مشکلاتی است که رفع آنها، بازده برجستهتری برای سایت داشت باشد.
مطمئن باشید رفع هرگونه ایرادی از Homepage، میتواند تاثیرات مثبت قابل توجهی روی بازده سایت و جلب نظر مخاطب داشته باشد.
بعد از Homepage، نگاهی به المان های زیر بیندازید تا از استاندارد آنها مطمئن شوید
- برندینگ که شامل طراحی لوگو، فونت و رنگبندی قالب است.
- کاربر پسند بودن سایت شامل حذف صفحات بی فایده و بهبود دسترسی به
- کیفیت ارائه محتوا شامل لحن نوشتار و تصاویر
قدم چهارم: نوبت باز طراحی سایت است
سنگ بزرگ نشانه نزدن است. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، باز طراحی سایت را به قسمت های کوچک تقسیم کنید. اگر باز طراحی سایت بر عهده یک شرکت متخصص و حرفهای نباشد، ممکن است این فرآیند علاوه بر این که تاثیر مثبت نداشته باشد، بلکه دچار افت عملکرد هم شود.
اگر سایت شما بسیار قدیمی است، احتمال میرود باز طراحی سایت راه حل مقرون به صرفهای نباشد و نیاز به طراحی مجدد داشته باشید. اینجاست که تخصص و تبحر شرکت برنامه نویسی، به داد شما و جیبتان میآید و از هزینه های غیر ضروری و بی فایده جلوگیری میکند.
سخن پایانی
طراحی مجدد سایت و ایجاد تغییرات در طراحی فعلی سایت ، کاری زمانبر و بسیار با اهمیت است؛ چرا که ممکن است جایگاه فعلی سایت شما را در نتایج گوگل تحت تاثیر قرار دهد اما نگران نباشید، با اطلاع از اصول و قواعد طراحی سایت مجدد و آنچه در این مقاله ذکر شد می توانید به راحتی طراحی سایت مجدد و یا بازطراحی سایت خود را شروع کنید .
در برخی از موارد باز طراحی سایت قدیمی و ایجاد ساختاری جدید برای سایت پیچیده تر از آن است که تصور می کنید و گاها باید به جای باز طراحی ، سایت جدیدی طراحی کنید . در این موارد باید باز طراحی سایت و حتی تحلیل برای تصمیم گیری جهت باز طراحی یا طراحی مجدد سایت را به یک شرکت طراحی سایت بسپارید .
کافه دیزاین به عنوان یکی از شرکت های با سابقه طراحی سایت آماده انجام خدمات باز طراحی سایت برای شما عزیزان میباشد.